Snygga och praktiska tillbehör till din Porsche. Porsche är en tysk biltillverkare specialiserad på högpresterande sportbilar, stadsjeepar och sedaner, med huvudkontor i Stuttgart, Baden-Württemberg, Tyskland. Bolaget ägs av Volkswagen AG, vars kontrollerande andel ägs av Porsche Automobil Holding SE. Porsches nuvarande sortiment inkluderar 718 Boxster/Cayman, 911 (992), Panamera, Macan, Cayenne och Taycan.
Här hos oss hittar du praktiska tillbehör till din Porsche så som lastskydd, mobilhållare, hundbur och mer snygga tillbehör, modellspecifikt framtagen för optimal passform till just din Porsche.
Ferdinand Porsche (1875–1951) grundade företaget "Dr. Ing. h. c. F. Porsche GmbH" tillsammans med Adolf Rosenberger och Anton Piëch 1931. Huvudkontoret låg på Kronenstraße 24 i centrala Stuttgart. Till en början erbjöd företaget utvecklingsarbete och rådgivning för motorfordon, men byggde inga bilar under eget namn. Ett av de första uppdragen det nya företaget fick var från den tyska regeringen att designa en bil åt folket; det vill säga en Volkswagen. Detta resulterade i Volkswagen Beetle, en av de mest framgångsrika bildesignerna genom tiderna. Porsche 64 utvecklades 1939 med många komponenter från Beetle.
Panzerjäger Elefant – efter förlusten av kontraktet med Tiger I återanvände Porsche sin design till en tankjagare. Under andra världskriget vände Volkswagens produktion till den militära versionen av Volkswagen Beetle, Kübelwagen 52 000 tillverkade och Schwimmwagen 15 584 tillverkade. Porsche producerade flera konstruktioner för tunga stridsvagnar under kriget och förlorade mot Henschel & Son i båda kontrakten som i slutändan ledde till Tiger I och Tiger II. Men allt detta arbete var inte bortkastat, eftersom chassiet Porsche designat för Tiger I användes som bas för Elefant-tankjagaren. Porsche utvecklade också Maus supertunga stridsvagnar i slutet av kriget och producerade två prototyper. Ferdinand Porsches biograf, Fabian Müller, skrev att Porsche lät tvinga tusentals människor att arbeta på sina fabriker under kriget. Arbetarna bar bokstaven "P" på sina kläder hela tiden. Det stod inte för "Porsche", utan för "Polen".
I slutet av andra världskriget 1945 föll Volkswagenfabriken vid KdF-Stadt till britterna. Ferdinand förlorade sin position som styrelseordförande för Volkswagen, och Ivan Hirst, en brittisk armémajor, sattes till ansvarig för fabriken. (I Wolfsburg döpte Volkswagen företagets tidning honom till "The British Major who saved Volkswagen".) Den 15 december samma år arresterades Ferdinand för krigsförbrytelser, men ställdes inte inför rätta. Under sin 20-månaders fängelse bestämde Ferdinand Porsches son, Ferry Porsche, att bygga sin egen bil, eftersom han inte kunde hitta en befintlig som han ville köpa. Han var också tvungen att styra företaget genom några av dess svåraste dagar fram till sin fars frigivning i augusti 1947.
De första modellerna av vad som skulle bli 356:an byggdes i ett litet sågverk i Gmünd, Österrike. Prototypbilen visades upp för tyska bilhandlare och när förbeställningar nådde en fastställd tröskel påbörjades produktionen (med aluminiumkaross) av Porsche Konstruktionen GesmbH, grundat av Ferry och Louise. Många betraktar 356:an som den första Porschen helt enkelt för att det var den första modellen som såldes av det nystartade företaget. Efter tillverkningen av 356 övertogs av faderns Dr Ing. h.c. F. Porsche GmbH i Stuttgart 1950 gav Porsche i uppdrag ett Zuffenhausen-baserat företag, Reutter Karosserie, som tidigare hade samarbetat med företaget om Volkswagen Beetle-prototyper, att tillverka 356:ans stålkaross. 1952 byggde Porsche en monteringsfabrik (Werk 2) tvärs över gatan från Reutter Karosserie; huvudvägen framför Werk 1, den äldsta Porsche-byggnaden, är nu känd som Porschestrasse. 356:an vägcertifierades 1948.
Hos oss handlar du tryggt, säkert och betalar med kontokort, faktura, direktbank eller delbetalning.