Produkten har blivit tillagd i varukorgen
CartDin varukorg är tom!
Moms visas:

Tillbehör Mini

Mini Countryman

Tillbehör till Mini

Snygga och praktiska tillbehör till din Mini. Mini är en liten tvådörrars fyrsitsiga bil, utvecklad som ADO15, och tillverkad av British Motor Corporation (BMC) och dess efterföljare, från 1959 till 2000. Minus en kort paus byggdes original Minis i fyra decennier och såldes under sex, från 1950-talets sista år till 1900-talets sista år, under en enda generation, som fastbacks, gods och konvertibler.

Här hos oss hittar du praktiska tillbehör till din Mini så som gummimattor, hundbur, mobilhållare, takräcke och mer snygga tillbehör. Modellspecifikt framtagen för optimal passform till just din Mini.


Den ursprungliga Mini anses vara en ikon för 1960-talets brittiska populärkultur. Dess utrymmesbesparande tvärgående motor och framhjulsdrivna layout – vilket gör att 80 % av bilens golvyta kan användas för passagerare och bagage – påverkade en generation av biltillverkare. 1999 röstades Mini till den näst mest inflytelserika bilen på 1900-talet, bakom Ford Model T, och före Citroën DS och Volkswagen Beetle. Den framhjulsdrivna, tvärgående motorlayouten på Mini kopierades för andra "supermini"-designer inklusive Honda N360 (1967), Nissan Cherry (1970) och Fiat 127 (1971). Layouten anpassades även för större subkompakta konstruktioner.

Denna distinkta tvådörrarsbil designades för BMC av Sir Alec Issigonis. Den tillverkades vid Longbridge-fabriken i England som ligger bredvid BMC:s huvudkontor och vid den tidigare Morris Motors-fabriken i Cowley nära Oxford, i Victoria Park/Zetland British Motor Corporations (Australien) fabrik i Sydney, Australien, och senare även i Spanien ( Authi), Belgien, Italien (Innocenti) Chile, Malta, Portugal, Sydafrika, Uruguay, Venezuela och Jugoslavien (IMV).

Den italienska versionen av Mini som såldes under varumärket Innocenti tillverkades i Lambrate, ett distrikt i Milano. Mini Mark I hade tre stora brittiska uppdateringar: Mark II, Clubman och Mark III. Inom dessa fanns en rad varianter, inklusive en herrgårdsbil, en pick-up, en skåpbil och Mini Moke, en jeepliknande vagn.

Prestandaversionerna, Mini Cooper och Cooper "S", var framgångsrika som både racer- och rallybilar, och vann Monte Carlo Rally 1964, 1965 och 1967. 1966, den första placerade Mini (tillsammans med nio andra bilar) diskvalificerades efter målgång, under ett kontroversiellt beslut att bilens strålkastare stred mot reglerna.

Vid introduktionen i augusti 1959, marknadsfördes Mini under namnen Austin och Morris, som Austin Seven och Morris Mini-Minor. Austin Seven döptes om till Austin Mini i januari 1962 och Mini blev ett eget märke 1969. 1980 blev det återigen Austin Mini, och 1988 bara "Mini" (även om "Rover"-märket applicerades på vissa modeller som exporterades till Japan).

BMW förvärvade Rover Group (tidigare British Leyland) 1994 och sålde större delen av den 2000, men behöll rättigheterna att bygga bilar med namnet Mini. I efterhand är bilen känd som "Classic Mini" för att särskilja den från den moderna, BMW-influerade MINI-familjen av fordon som tillverkats sedan 2000.

Produkter